سیستم اگزوز کیف لپ تاپ
كيف لپ تاپ سیستمی علاوه بر محل ورود , دارنده چند خروجی به عنوان فیض پردازش است . اتومبیل نیز از این قاعده خارج نیست و آنچه به عنوان خروجی از آن مشاهده میکنیم , بضاعت تولیدی پیشرانه جهت حرکت است . اما این خروجی حساس , یک خروجی فرعی هم دارد که همان سوخت سوزانده شده جهت فعالیت پیشرانه است که باید خارج شود . منتخب کهاین وظیفه را بر عهده دارااست گروه سیستم اگزوز کیف لپ تاپ است که درین نوشتار نگاهی کوتاه به ساختار و رفع مشکلات آن خواهیم داشت .
به نقل از وبسایت کیف لپ تاپ , گروه اگزوز کیف لپ تاپ یکی از بخشهای مهم است که عموما عمده اشخاص از آن غافل میشوند . سیستم اگزوز علاوه بر خارجکردن محصول ها احتراق از پیشرانه و امداد به تنفس و بهبود راندمان کاری آن , صدا و آلایندگی ناشی از کارکرد پیشرانه را تا حد زیادی کاهش می دهد . گروه اگزوز بخش اعظم کیف لپ تاپهای مدرن شامل گروه منیفولد ( چندراهه ) دود , حسگرهای اکسیژن , سیستم تهویه کارتر , کاتالیک کانورتور و منبع اگزوز است .
منیفولد دود یا چندراهه , اولین بخش سیستم اگزوز است که به طور بدون واسطه به بلوک پیشرانه پیچ شده و دود خروجی از هر سیلندر را به طور مستقل تحویل میگیرد . به جهت حرارت بالای این قطعه , روی آن یک سپر حرارتی می کشند تا از واردآمدن زخم به سیمکشیها و اتصالات مجاور منیفولد جلوگیری شود . حسگرهای اکسیژن با رصد غلظت اکسیژن در دود خروجی سیستم , معیاری به ECU جهت تشخیص مناسببودن نسبت هوا و سوخت و رفع خطاهای احتمالی میدهد .
کار حیاتی در اختیار گرفتن آلایندگی خروجی بر عهده کاتالیک کانورتور یا این که اصطلاحا منبع کاتالیزوری است که با تبدیل گازهای خطرناک ناشی از احتراق به گازهای بیضرر , نقش مهمی را بازی میکند . در درون کاتالیک کانورتور یک تیم فلزات گران قیمت به طور شبکههای آشیانه زنبوری قراردارد که موجب تسریع عکس العمل دربین گازهای خطرناک و تبدیل آنان به گازهای بیضرر شود .
درین منبع گازهایی مانند HC و CO ( مونواکسید کربن ) و گازهای اکسید نیتروژن تبدیل به آب , دیاکسید کربن , اکسیژن و نیتروژن می گردند . بعضا کیف لپ تاپها مجهز به سیستم پمپ هوا در اگزوز می باشند که با دمیدن هوای نو به داخل اگزوز , موجب ادامه یافتن سوخت و ساز سوختهای نسوخته پیشرانه میشود . سیستم تهویه کارتر هم با خارج کردن گازهای تجمعیافته در محفظه روغن که ناشی از رد شدن کمپرس از حلقه پیستون است , بازدارنده تشکیل شدن لجن و دوده در محیط کارتر میشود و بخارات جمعشده که عمدتا سوخت نسوخته است , دوباره در پیشرانه میسوزد . پایانی قطعه سیستم اگزوز , منبع اگزوز است که با کاهش فشار و یکنواخت کردن پروسه خروج دود , مانع خروج صدای بلند احتراق پیشرانه می شود .
سیستم اگزوز نیز نظیر هر قسمت دیگر از کیف لپ تاپ نیازمند تعمیر و محافظت است و با دقت به این که آلایندگی کیف لپ تاپ هم بوسیله این سیستم در دست گرفتن میشود , اهمیت مراقبت اصولی از این سیستم پررنگ میشود . در پی به ایرادات این سیستم نگاهی میاندازیم :
۱ - سیستم تهویه کارتر :
سیستم تهویه کارتر هنگامی می تواند کار خویش را درست انجام دهد که روزنه آن پاک و فارغ از تجمع دوده و رسوب باشد . با گذشت عصر از کارکرد کیف لپ تاپ به مرور درین دریچه آلودگی و رسوب توده می گردد که موجب بد کارکردن پیشرانه در بدور آرام و خاموشی مکرر شود . گهگاه به جهت گرفتگی دوچندان , احتمالا جهت جریان کاری این سیستم برعکس شود و عوض اینکه هوا وارد کارتر شود و بخارات را خارج نماید , خود بخارات کارتر وارد هواکش پیشرانه شده و موجب روغنزدگی غربال می گردند .
ورود بخارات کارتر به هواکش پیشرانه همینطور میتواند آرم خرابی رینگ پیستون و جداره سیلندر هم باشد چون دراینصورت پیشرانه به قدری کمپرس رد میکند که بخارات تجمعیافته در کارتر بیشتراز گنجایش سیستم تهویه است . کار کردن پیشرانه در هوای سرد و در مسافتهای کوتاه نیز میتواند موجب تجمع بنزین نسوخته و آب در کارتر شود .
۲ - حسگرهای اکسیژن :
عموما فساد حسگرهای اکسیژن موجب پرنور ماندن لامپ نظارت کیف لپ تاپ میشود و خطای آن توسط دستگاه عیبیاب قابل قرائت است . حسگر اکسیژن قادر است بسته به نوع کیف لپ تاپ موجب تصویب یک سری نوع اشتباه در یاد سیستم شود که شامل غلظت دوچندان پایین اکسیژن , غلظت زیاد اکسیژن , نوسان ولتاژ یا این که خرابی المنت است . عموما با ارتقا کارکرد کیف لپ تاپ , بر رمز این حسگرها دوده تجمعیافته و موجب گرفتگی سوراخهای این سنسور و افت توجه آن میشود . سفارش می شود هر ۸۰ هزار کیلومتر سنسورهای اکسیژن پاک شده یا در صورت لزوم , ردوبدل شوند . استفاده از بنزین سربدار در کیف لپ تاپهای مجهز به سنسور اکسیژن , تیر خلاص را به این قطعات و کاتالیک کنورتور شلیک مینماید .
۳ - کاتالیک کنورتور یا این که مبدل کاتالیزوری :
کاتالیک کانورتور عموما نیاز به مراقبت خاصی ندارد و صرفا باید از سوخت مطلوب اتومبیل
[ بازدید : 41 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما : ]