سیستم اگزوز کیف لپ تاپ

چهارشنبه 28 تير 1396
11:46
Waller Clark

كيف لپ تاپ سیستمی علاوه بر محل ورود , دارنده چند خروجی به عنوان فیض پردازش است . اتومبیل نیز از این قاعده خارج نیست و آنچه ‌به عنوان خروجی از آن مشاهده می‌کنیم , بضاعت تولیدی پیشرانه جهت حرکت است . اما این خروجی حساس , یک خروجی فرعی هم دارد که همان سوخت سوزانده شده جهت فعالیت پیشرانه است که باید ‌خارج شود . منتخب که‌این وظیفه را بر عهده دارااست گروه سیستم اگزوز کیف لپ تاپ است که درین نوشتار نگاهی کوتاه به ساختار و رفع مشکلات آن خوا‌هیم داشت .


به نقل از وبسایت کیف لپ تاپ , گروه اگزوز کیف لپ تاپ یکی از بخش‌های مهم است که عموما عمده اشخاص از آن غافل می‌شوند . سیستم اگزوز علاوه بر خارج‌کردن محصول ها احتراق از پیشرانه و امداد به تنفس و بهبود راندمان کاری آن , صدا و آلایندگی ناشی از کارکرد پیشرانه را تا حد زیادی کاهش می دهد . گروه اگزوز بخش اعظم کیف لپ تاپهای مدرن شامل گروه منیفولد ( چندراهه ) دود , حسگرهای اکسیژن , سیستم تهویه کارتر , کاتالیک کانورتور و منبع اگزوز است .

منیفولد دود یا چند‌راهه , او‌لین بخش سیستم اگزوز است که به طور بدون واسطه به بلوک پیشرانه پیچ شده و دود خروجی از هر سیلندر را به طور مستقل تحویل می‌گیرد . به جهت حرارت بالای این قطعه , ‌روی آن یک سپر حرارتی می کشند تا از وارد‌آمدن زخم به سیم‌کشی‌ها و اتصالات مجاور منیفولد جلوگیری شود . حسگرهای اکسیژن با رصد غلظت اکسیژن در دود خروجی سیستم , معیاری به ECU جهت تشخیص مناسب‌بودن نسبت هوا و سوخت و رفع خطاهای احتمالی می‌دهد .

کار حیاتی در اختیار گرفتن آلایندگی خروجی بر عهده کاتالیک کانورتور یا این که اصطلاحا منبع کاتالیزوری است که با تبدیل گازهای خطرناک ناشی از احتراق به گازهای بی‌ضرر , نقش مهمی را بازی میکند . در درون کاتالیک کانورتور یک تیم فلزات گران قیمت به طور شبکه‌های آشیانه زنبوری قراردارد که موجب تسریع عکس العمل دربین گازهای خطرناک و تبدیل آنان به گازهای بی‌ضرر شود .

درین منبع گاز‌هایی مانند HC و CO ( مونو‌اکسید کربن ) و گازهای اکسید نیتروژن تبدیل به آب , دی‌اکسید کربن , اکسیژن و نیتروژن می گردند . بعضا کیف لپ تاپها مجهز به سیستم پمپ هوا در اگزوز می باشند که با دمیدن هوای نو به داخل اگزوز , موجب ادامه یافتن سوخت و ساز سوخت‌های نسوخته پیشرانه میشود . سیستم تهویه کارتر هم با خارج کردن گازهای تجمع‌یافته در محفظه روغن که ناشی از رد شدن کمپرس از حلقه پیستون است , بازدارنده تشکیل شدن لجن و دوده در محیط کارتر می‌شود و بخارات جمع‌شده که عمدتا سوخت نسوخته است , دوباره در پیشرانه می‌سوزد . پایانی قطعه سیستم اگزوز , منبع اگزوز است که با کاهش فشار و یکنواخت کردن پروسه خروج دود , مانع خروج صدای بلند احتراق پیشرانه می شود .
سیستم اگزوز نیز نظیر هر قسمت دیگر از کیف لپ تاپ نیازمند تعمیر و محافظت است و با دقت به این که آلایندگی کیف لپ تاپ هم بوسیله این سیستم در دست گرفتن می‌شود , اهمیت مراقبت اصولی از این سیستم پر‌رنگ می‌شود . در پی به ایرادات این سیستم نگاهی می‌اندازیم :
۱ - سیستم تهویه کارتر :
سیستم تهویه کارتر هنگامی می تواند کار خویش را درست انجام دهد که روزنه آن پاک و فارغ از تجمع دوده و رسوب باشد . با گذشت عصر از کارکرد کیف لپ تاپ به مرور درین دریچه آلودگی و رسوب توده می گردد که موجب بد کارکردن پیشرانه در بدور آرام و خاموشی مکرر شود . گهگاه به جهت گرفتگی دوچندان , احتمالا جهت جریان کاری این سیستم برعکس شود و عوض اینکه هوا وارد کارتر شود و بخارات را خارج نماید , خود بخارات کارتر وارد هواکش پیشرانه شده و موجب روغن‌زدگی غربال می گردند .

ورود بخارات کارتر به هواکش پیشرانه همینطور می‌تواند آرم خرابی رینگ پیستون و جداره سیلندر هم باشد چون در‌این‌صورت پیشرانه به قدری کمپرس رد میکند که بخارات تجمع‌یافته در کارتر بیشتراز گنجایش سیستم تهویه است . کار کردن پیشرانه در هوای سرد و در مسافت‌های کوتاه نیز می‌تواند موجب تجمع بنزین نسوخته و آب در کارتر شود .
۲ - حسگرهای اکسیژن :
عموما فساد حسگرهای اکسیژن موجب پر‌نور ماندن لامپ نظارت کیف لپ تاپ می‌شود و خطای آن توسط دستگاه عیب‌یاب قابل قرائت است . حسگر اکسیژن قادر است بسته به نوع کیف لپ تاپ موجب تصویب یک سری نوع اشتباه در یاد سیستم شود که شامل غلظت دوچندان پایین اکسیژن , غلظت زیاد اکسیژن , نوسان ولتاژ یا این که خرابی المنت است . عموما با ارتقا کارکرد کیف لپ تاپ , بر رمز این حسگرها دوده تجمع‌یافته و موجب گرفتگی سوراخ‌های این سنسور و افت توجه آن میشود . سفارش می شود هر ۸۰ هزار کیلومتر سنسورهای اکسیژن پاک شده یا در صورت لزوم , ردوبدل شوند . استفاده از بنزین سرب‌دار در کیف لپ تاپهای مجهز به سنسور اکسیژن , تیر خلاص را به این قطعات و کاتالیک کنورتور شلیک می‌نماید .
۳ - کاتالیک کنورتور یا این که مبدل کاتالیزوری :
کاتالیک کانورتور عموما نیاز به مراقبت خاصی ندارد و صرفا باید از سوخت مطلوب اتومبیل


برچسب ها: بک لینک ,
[ بازدید : 41 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کیف لپ تاپ alexa است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]